Oktober – Søren Sveistrup 5/5

9200000095274482

Verschijningsdatum: 2 oktober 2018
Uitgeverij: Angèle (Standaard Uitgeverij)
Vertaler: Corry van Bree
Genre: Thriller
ISBN: 9789022335680
Prijs: €19,99

 

 

 

 

Op de eerste dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van Sociale zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter heeft ze een jaar verlof genomen. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden.

Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.
Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…


Met 100% zekerheid kan ik zeggen dat dit het spannendste, meest verslavende en best geschreven boek is dat ik dit jaar al gelezen heb. Oktober is meer dan 500 pagina’s dik en toch was ik op het einde teleurgesteld dat het boek al uit was… Het had voor mij nog minstens twee keer zo lang mogen zijn.

Dat Søren Sveistrup goede verhalen kan bedenken, bewees hij al met onder andere de internationaal bekroonde reeks The Killing. Maar een script schrijven is toch niet hetzelfde als een thriller. Toen ik merkte hoe zeer het boek in Denemarken werd opgehemeld begon ik een beetje sceptisch met lezen. Uit ervaring kan ik zeggen dat boeken die de hemel in geprezen worden, me meestal toch niet dat wow-gevoel geven. Meestal is hier het kernwoord want Oktober is werkelijk zo goed als iedereen zegt. Nee, het is zelfs béter!

Vanaf de eerste bladzijden is de Scandinavische thriller-sfeer voelbaar. Het boek leest alsof je naar een Scandinavische reeks op Netflix kijkt. Dat klikt misschien wat vreemd, maar eens je het eerste hoofdstuk van Oktober hebt gelezen, begrijp je wat ik bedoel.

Sveistrup houdt zijn personages bewust mysterieus. Zowel Thulin als Hess laten beetje bij beetje in hun ziel en verleden kijken. En hoe meer je over hen (en de andere personages in het boek zoals Rosa Hartung) te weten komt, hoe meer je als lezer beseft hoe goed Sveistrup in zijn vak is. Hij slaagt er meesterlijk in om al zijn personages neer te zetten als geloofwaardige mensen en niet enkel als personages uit een boek. Zo ontdek je dat Thulin als moeder op bijna alle vlakken faalt terwijl ze wel onvoorwaardelijk haar best doet, Hess zijn verleden ontvlucht en Rosa Hartung en haar man het verlies van hun kind op een andere manier verwerken en steeds verder uit elkaar groeien. Allemaal aspecten die menselijk en voor sommigen zelfs herkenbaar zijn.

En dan dat plot! Het eerste hoofdstuk geeft je zoveel vragen dat je voor je het weet 300 pagina’s verder zit en dan natuurlijk niet meer wil stoppen omdat de spanning telkens opnieuw opgedreven wordt. Vanaf zijn eerste zin neemt Sveistrup je mee in de wereld van Hess, Thulin en de kastanjemoordenaar en hij laat je niet meer los. Oktober is een page-turner eersteklas die je eigenlijk liefst in één keer uitleest terwijl je tegelijk het verhaal zo lang mogelijk wil rekken om te blijven genieten van Sveistrups fantastische schrijfstijl. Sveistrup schrijft zo beeldend en spannend dat je soms zelfs vergeet dat je een boek aan het lezen bent.

De moorden zelf zijn gruwelijk fantastisch neergezet. De ontknoping is onvoorspelbaar, spannend, keihard en perfect neergeschreven. Alle puzzelstukken vallen in elkaar, maar Sveistrup laat tegelijk voldoende ruimte over voor een tweede boek rond Hess en Thulin. En het is alleen maar te hopen dat dat er snel komt!

Oktober is een verslavende  debuutthriller die niet als een debuut aanvoelt. Meesterlijk geschreven, gruwelijk briljant en dé page-turner van het jaar.

Plaats een reactie