De ijzige verloofde – Christelle Dabos 3/5


Uitgeverij: Luitingh Sijthoff

Verschijningsdatum: 2020

Genre: Young Adult, fantasy

ISBN: 9789024587223

Prijs: €24,99

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten…

Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.


Na enkele weken van thrillers lezen, had ik afgelopen week echt nood aan een fantasywereld om in te duiken. Het laatste deel van His Dark Materials ligt nog op me te wachten, maar deze bewaar ik speciaal voor de eerste dagen van het nieuwe jaar. De boeken van De spiegelpassante heb ik al talloze keren voorbij zien komen op Instagram en de reacties waren (bijna) altijd enthousiast. Toen ik De ijzige verloofde tussen de Kobo Plus boeken zag staan, kon ik niet anders dan het eindelijk lezen.

De toon van het verhaal wordt in de eerste hoofdstukken meteen gezet. Door Ophelia’s blik leren we de wereld rondom haar kennen die bestaat uit verschillende Arken waar families op wonen. Wanneer Ophelia wordt uitgehuwelijkt aan Thorn moet ze haar eigen Ark verlaten en op de Poolark gaan wonen. De ijzige verloofde is vooral een kennismaking met deze Ark en de families die daarop wonen, inclusief de familie waar Ophelia deel van gaat uitmaken. Doordat het boek zo focust op de wereld is er niet veel ruimte voor het plot. Ondanks Christelle Dabos vlotte schrijfstijl en indrukwekkende verbeelding, heb ik me toch verschillende keren afgevraagd wanneer het verhaal nu eindelijk ‘echt’ gaat beginnen.

Dat Dabos een erg fijne, verbeeldende schrijfstijl heeft maakt gelukkig veel goed. Hoewel er duidelijk een gebrek aan actie is en voortdrijvende verhaallijnen, verveel je je als lezer nooit. Ophelia is een naïeve, maar tegelijk innemend hoofdpersonage. Als lezer voelde ik al snel een connectie met haar en haar blik op de wereld. Haar talent sprak me meteen aan en zowel haar onhandigheid als karakter zorgen ervoor dat ze een uniek en niet al te voorspelbaar hoofdpersonage is.

Thorn, haar verloofde, is een volledig ander verhaal… Zijn ijzige en norse houding, in combinatie met zijn lange afwezigheden, zorgen ervoor dat ik niet goed weet wat van hem te vinden. Wie denkt een romantische Young Adult fantasy te lezen, vergist zich. Doordat het huwelijk vanaf het begin zo aanwezig is, dacht ik dat romantiek en relatievorming een grote rol in het verhaal zouden spelen, maar het tegenovergestelde is waar. Aan het einde van het boek zie ik nog steeds niet hoe Ophelia en Thorn ooit verliefd zouden worden. Al is dat natuurlijk helemaal niet nodig om te trouwen, iets wat ook doorheen het boek meerdere malen wordt aangehaald.

De ijzige verloofde is een unieke Young Adult die net iets té traag vooruit kabbelt. Het mist wat pit en actie om een echte indruk na te laten, maar intrigeert wel voldoende om het vervolg te willen lezen. Christelle Dabos’ beeldende schrijfstijl en bijzondere, versplinterde wereld vol magie en interessante personages laat in dit eerste deel van de serie weinig ruimte voor het plot. De ijzige verloofde is dan ook vooral een introductie naar een serie in plaats van een verhaal dat een beetje op zichzelf staat. De pionnen zijn gezet en er staat veel op het spel. Hopelijk laat deel twee wat meer actie en ontwikkeling zien. En komen we nog meer te weten over deze fascinerende wereld.

Plaats een reactie