Hoe schrijf je een recensie zonder spoilers?

Recensies zijn er in alle soorten, van heel uitgebreid tot maar enkele woorden. Zelf schrijf ik meestal recensies zonder spoilers. Dit zijn ook de soort recensies die ik zelf lees wanneer ik twijfel of ik een boek wel/niet wil lezen.

Hieronder vind je enkele ‘handgrepen’ die je kan gebruiken om een boek te recenseren zonder teveel weg te geven over het plot. En natuurlijk kan je op Google nog veel meer tips en tricks vinden een goede recensie te schrijven.

Schrijfstijl

De schrijfstijl van een auteur is grotendeels bepalend of je een verhaal goed vindt of niet. Het plot kan nog zo fantastisch zijn, als de manier waarop het geschreven is je niet aanspreekt, is de kans klein dat je het boek vijf sterren geeft.

Met de schrijfstijl bedoel ik onder andere de vlotheid van het verhaal, de opbouw van het plot, de lengtes van de hoofdstukken en de woordenschat die de auteur gebruikt. Is het verhaal heel formeel geschreven? Zijn er veel moeilijke woorden of is het net te simplistisch? Misschien is het verhaal te beschrijvend en mis je het gevoel van middenin de actie te zitten. Dit zijn allemaal elementen die belangrijk zijn en bijdragen tot de schrijfstijl van een auteur.

Auteurs kunnen gebruik maken van verschillende schrijfstijlen. Als je al meerdere boeken van eenzelfde auteur hebt gelezen, kan je deze als extra zijn schrijfstijl in verschillende boeken vergelijken.

Sfeer

Naast de schrijfstijl is ook de sfeer, de vibe, van een verhaal belangrijk. Dit zit niet zozeer in wat er letterlijk geschreven is, maar moet je eerder tussen de lijnen zoeken. Doordat de auteur op een bepaalde manier schrijft in combinatie met het plot, ontstaat er een sfeer. Een verhaal dat zich in een koffiezaak afspeelt kan bijvoorbeeld heel cozy zijn, maar dat hoeft niet. De sfeer kan misschien ook grimmig zijn omdat de zaak bijna failliet gaat of omdat het hoofdpersonage ziek is.

Uiteraard is dit heel subjectief, maar dat is een recensie altijd. Gebruik daarom voorbeelden om je argumenten kracht bij te zetten. Als je schrijft dat de sfeer veel te donker is voor een kinderboek, geef dan ook voorbeelden van thema’s die de auteur aanhaalt die je eigenlijk niet gepast vindt. Let natuurlijk wel op dat je niet al te veel over het plot weggeeft… Idem voor wanneer je het horrorverhaal niet eng genoeg vindt of het ‘Dark Academia gevoel’ mist.

De sfeer van een boek is vaak gelinkt aan het genre, maar je hoeft je hier niet tot te beperken. Er zijn overigens genoeg auteurs die genres combineren.

Personages

Zonder in te gaan op details of gebeurtenissen, kan je in een recensie iets vertellen over de personages van een boek. Misschien hebben ze wel niet genoeg diepgang of zijn ze niet inclusief genoeg of komen ze helemaal niet realistisch over…

Een goed geschreven personage hoeft niet complex en zeker niet aardig te zijn. Als lezer is het vooral belangrijk dat je de rol van het personage in het plot kan plaatsen én ook rekening houdt met het genre. Van een hoofdpersonage in een young adult fantasy kan je niet dezelfde verwachtingen hebben als een hoofdpersonage in een romantische komedie. De personages hebben andere rollen te spelen.

Naast de rol die een personage speelt, is het ook belangrijk dat de acties van een personage logische gevolgen hebben. Dit zorgt er niet alleen voor dat het personage meer echt aanvoelt, maar draagt ook bij aan de voortgang van het plot.

Heb jij nog tips om een goede spoilerfree recensie te schrijven?