Het leesjaar 2022: een terugblik

2022, wat was je fijn leesjaar. Net als de afgelopen jaren deel ik heel graag mijn Hebban jaaroverzicht met jullie.

Ik las het afgelopen jaar een recordaantal van 40 boeken. Goed voor zo’n 15 195 pagina’s! Het dunste boek dat ik las was Zeebrieven van Siri Ranva Hjelm Jacobsen. Dit boekje bevat brieven van de Middellandse Zee aan haar grote zus de Atlantische Oceaan. Het laat niet alleen zien hoe de wereld, door de ogen van de twee zeeën ontstond, maar werpt ook een blik op de toekomst. Een kort, maar indrukwekkend verhaal. Jonathan Strange & Mr. Norrell van Susanna Clarke is het dikste boek dat ik dit jaar las. Het telt 1024 pagina’s en ik heb het in twee delen gelezen. Met z’n vier sterren is het één van mijn favoriete boeken van 2022 geworden.

Over sterren gesproken, ik gaf 10 boeken een vijf sterren recensie. Dat is heel wat hoger dan de drie boeken die ik vorig jaar vijf sterren gaf. Mijn gemiddelde sterrenscore is 3,78, wat betekent dat ik niet alleen veel heb gelezen in 2022 maar ook voornamelijk goede boeken heb gelezen. En dat is toch wel het allerbelangrijkst!

Enkele van mijn favorieten van 2022 zijn:

  • Jonathan Strange & Mr. Norrell – Susanna Clarke
  • Waar bloed bevriest – Giles Kristian
  • East of Eden – John Steinbeck
  • Bijna echt gebeurd – Liane Moriarty

In 2022 deed ik ook mee aan de ’22 van 2022′. Het doel was om 22 boeken te lezen die al een tijdje op mijn (digitale) te lezen lijst staan. Van de 22 heb ik er uiteindelijk maar 7 gelezen. Op zich geen probleem, ik probeer het lijstje in 2023 gewoon verder af te werken.

Over 2023 gesproken. Dit jaar heb ik de teller op 40 gezet, het doel dat ik het afgelopen jaar haalde. Leesdoelen hoeven voor mij geen al te grote uitdaging te zijn. Ik probeer elk jaar zo veel mogelijk te lezen, maar uiteindelijk is het nog steeds het echte leven wat telt en niet datgene wat je in een boek vindt. En dat probeer ik dit jaar echt te onthouden. Meer dingen doen, meer samenzijn en meer herinneringen creëren. Maar natuurlijk ook rust vinden en genieten van het dagdagelijkse. 2023 staat vooral in het teken van balans vinden.

Plaats een reactie