15 vragen over boeken en lezen

Ik wilde vandaag eigenlijk de recensie van Het verraad van Monteverre schrijven, maar het boek leest zo traag dat ik nog maar halverwege ben. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het een goed boek vind of niet. De personages worden steeds interessanter, maar tegelijk beweegt er niet veel in het verhaal dus ik vermoed dat vooral het tweede deel van het boek bepalend zal zijn.

Maar omdat ik wel graag een blogpost wilde schrijven, besloot ik op zoek te gaan naar enkele vragen over boeken en lezen om te beantwoorden. Ik kwam uiteindelijk uit bij dit lijstje van 70 vragen en kortte het in naar 15.

1. Wat is je favoriete boekenserie?

Vroeger zou ik zonder nadenken Harry Potter hebben gezegd, maar met de recente uitspraken van J.K. Rowling kan ik dit niet meer rechtvaardigen. Ik geniet van de boekenserie in stilte nu, in mijn eigen bubbel, maar promoot de boeken niet meer.

Een serie die voor mijn erg nostalgisch aanvoelt en waar ik graag naar teruggrijp is Het Erfgoed van Christopher Paolini. Ik weet dat er velen neerkijken op deze boeken en ze enkel als een slechte kopie van Tolkiens boeken zien, maar ik heb als kind echt zo genoten van deze serie en bij het herlezen krijg ik telkens weer dat gevoel van toen. Dat magische gevoel van avontuur, spanning en toch ook een beetje thuiskomen in een vertrouwde wereld.

2. Hoe kies je het volgende boek dat je wilt lezen?

Een beetje willekeurig eigenlijk, al probeer ik bewust wel af te wisselen tussen genres. De boeken die ik graag als eerste wil lezen staan allemaal bijeen in mijn boekenkast en vaak neem ik gewoon het eerste boek.

3. Welk(e) boek(en) ben je momenteel aan het lezen?

Momenteel lees ik Het verraad van Monteverre van Bridget Collins en De jongen in de sneeuw van Samuel Bjørk. Al heb ik van dat tweede boek enkel nog maar de eerste pagina’s gelezen.

4. Koop je tweedehands boeken?

Ja! Sinds enkele maanden probeer ik eigenlijk geen nieuwe boeken meer te kopen. Ik heb nu ook een e-reader waardoor ik voor €10/maand onbeperkt gebruik kan maken van de Kobo bibliotheek wat er voor zorgt dat ik veel minder de nood heb om nieuwe boeken aan te schaffen.

5. Welk boek zou je volgende maand graag willen lezen?

Het eerste boek dat ik zeker wil lezen is T van Connor Rousseau en daarnaast denk ik Greenwood van Michael Christie. Dat kreeg ik een heel aantal maanden terug cadeau en heb ik nog steeds niet gelezen.

6. Heb je een Bookstagram account en zo ja sinds wanneer?

Ja! En het is eigenlijk ook mijn enige account. Ik weet niet exact wanneer ik ben overgegaan van het posten van allerlei dingen naar bijna uitsluitend over boeken. Ik denk dat het een beetje gradueel is gebeurd, ergens rond de zomer van 2018 toen ik afstudeerde.

7. Hoeveel pagina’s mag een boek maximum hebben?

Dit hangt heel erg af per genre en per boek, maar boeken van meer dan 600 pagina’s vind ik best intimiderend. Ik zou ze wel lezen, maar moet er een beetje in de juiste ‘stemming’ voor zijn. Zo las ik De Stad van Stella Gemmell meer dan een jaar geleden en heb ik het vervolg dat 624 pagina’s telt nog steeds niet gelezen.

8. Wat is je minst favoriete genre?

Ik denk contemporaine, romantische Young Adult boeken. Zoals de boeken van John Green, Rainbow Rowell of Jenny Han.

9. Waarom hou je van lezen?

Hmmm. In eerste instantie omdat het een manier van ontspannen is. De werkdag even loslaten en vergeten. In dat opzicht is het ook een soort van escapisme. Daarnaast hou ik ook van de woorden, van de mooie zinnen en slimme woordspelingen. Maar ook de werelden, fascinerende personages en gebeurtenissen die zo wonderlijk zijn. Ik lees al zolang ik me herinner, ik denk dat het minder een houden van is en meer dat het gewoon een onderdeel is van wie ik ben.

10. Heb je hetzelfde boek meerdere keren in je boekenkast staan?

Nee, en ik zie eigenlijk ook het nut er niet zo van in. Als ik een mooiere versie zou tegenkomen van een boek dat ik al heb, zou ik de versie die ik al bezit wegdoen.

11. Wat is één van je favoriete boekcovers?

Eigenlijk al de covers van de Nederlandse vertaling van Paolo Cognetti’s boeken. Echt prachtig.

12. Hoe is je boekenkast georganiseerd?

Op genre en binnen een genre staan boeken van dezelfde auteur bij elkaar.

13. Welk boek gaf je als laatst vijf sterren?

The Martian van Andy Weir. Echt een fantastisch boek! Zelfs als je niet graag sciencefiction leest, ga je hier van genieten. Ik schreef er ook een recensie over.

14. Welk is je favoriete boek dat je voor school moest lezen?

We moesten eigenlijk bijna geen verplichte boeken lezen voor school, maar een van de boeken die ik het meest interessant vond en dat ik ook erg graag opnieuw wil lezen is Animal Farm van George Orwell.

15. Van welke auteurs koop je sowieso elk boek dat uitkomt?

Dan Brown omdat ik bijna al zijn boeken echt geweldig vind en ik wou dat ik ook zo kon schrijven als hij. De manier waarop hij heden, verleden en mysterie kan samenbrengen vind ik echt geweldig.

Donna Tartt omdat ze zo’n unieke schrijfstijl vind heeft. Heel beschrijvend en melancholisch, waardoor haar zinnen vaak zwaar aanvoelen. Zowel Het puttertje als De kleine vriend lazen echt traag en heb ik een paar keer bijna aan de kant gelegd. De verborgen geschiedenis vond ik dan weer heel vlot lezen, daar heb ik echt van genoten. Ik denk dat ik bij elk nieuw boek hoop dat gevoel van het eerste terug te evenaren. Jammer genoeg is dat nog niet gelukt, maar toch blijf ik geïnteresseerd in wat ze telkens weer schrijft.

Andere auteurs waarvan ik zonder nadenken een nieuw boek zou kopen zijn Paolo Cognetti, M.J. Arlidge en Liane Moriarty.

Plaats een reactie